A környezeti lábnyom csökkentése méréssel kezdődik

Ma a globális CO2-kibocsátás több, mint egyötödéért a közlekedés és a szállítás a felelős. Az energiaszektor, a mezőgazdaság és az ipari termelés után a szállítmányozási iparág a legnagyobb kibocsájtó az üvegházhatást okozó gázok termelése tekintetében. Saját kibocsátásunk ismerete, mérése, elemzése egyre inkább szükségszerű, noha nem egyszerű a valós adatokhoz hozzáférni.

 

Az árufuvarozási ágazat növekedésével a kormányok, a befektetők, a közösségek és a fogyasztók egyre jobban tudatában vannak az iparág éghajlati és közegészségügyi hatásainak. És egyre inkább elvárják az ellátási láncok szereplőitől, a fuvarozóktól, szállítmányozóktól és a logisztikai szolgáltatóktól, hogy határozott lépéseket tegyenek környezeti lábnyomuk csökkentésére. A teherfuvarozási csomópontok közelében lévő közösségek az általános hatásokon felül a megnövekedett torlódások, zajok és egyéb bosszantó hatások mérséklését is követelik.

Mindezek eredményeként egyre határozottabban kerül előtérbe a teljes társadalmi költség kérdése: a fuvardíj – ami fedezi a szolgáltató költségeit, üzemanyagot, bérköltséget, amortizációt, díjakat és egyebeket, – mellett be kell árazni az adott szolgáltatás környezetre gyakorolt hatásait.

 

A pénzügyi előnyök mellé egyre inkább felzárkóznak a fenntarthatósági előnyök

Ma a vállalatok még nehezen tudják megszerezni az áruszállításból származó kibocsátásuk elszámolásához szükséges adatokat. Az adatalapú digitális megoldások tudnak ebben segíteni. Már léteznek olyan fejlesztések, amelyek azonosítják, számszerűsítik és segítenek összegyűjteni azokat a mérőszámokat, amelyek szükségesek az áruszállítási kibocsátási jelentésekhez, például a CO2-, a metán, a NOx- és PM-kibocsátások mérőszámait.

 

A folyamatot az INCON-Logistic Kft. saját vállalati ökológialábnyom-csökkentésén túl a szemléletváltás elősegítésével és konkrét megoldásokkal is támogatja. Léteznek saját fejlesztésű megoldásaik, ilyen a CO2-kibocsátási kalkulátor is, mellyel segítik ügyfeleik károsanyag-kibocsátási adatszolgáltatását. A kalkulátorról és a gondolkodásmódról Gyulai Krisztina, közgazdász, az INCON-Logistic Kft. alapító-ügyvezetője, a precíziós szállítmányozás szakértője osztotta meg gondolatait.

 

„A CO2-kalkulációnál a következő főbb kritériumokat vesszük számításba:

  • Rész- vagy komplett rakomány, ládaméter bázison kalkulálva.
  • Megtett tényleges km- üres km-ek.
  • Tehergépkocsi típusa.
  • Iparági átlagfogyasztás és tényleges fogyasztás összevetése.

 

Ezen túlmenően tanácsadással segítjük ügyfeleiket abban, hogyan tudják a karbonkibocsátást csökkenteni. Ennek során felülvizsgáljuk az áruáramlási folyamataikat, kielemezzük a rendelésciklikussági adatokat, elősegítjük a halmozhatósági döntések meghozatalát a szállított levegő minimalizálását szem előtt tartva. Sok esetben kerül szóba doppelstock / doubledecker szállítóeszközök alkalmazása vagy a szállítási mód váltás is, az intermodális szállítások előnyben részesítésével, a szállítási határidők átvizsgálásával.

 

Egyre több vállalat dönt úgy, hogy a kulcsfontosságú környezetvédelmi mutatókat, például a CO2-kibocsátás csökkentését beépíti a befektetői jelentésekbe, az alkalmazottak és más érdekelt felek kommunikációjába. A fenntarthatósági előnyök egyre növekvő sebességgel zárkóznak fel a pénzügyi előnyök mellé!” 

 

 

 

 

 

 

Gyulai Krisztina, közgazdász, az INCON-Logistic Kft. alapító-ügyvezetője

https://www.linkedin.com/company/incon-logistic-kft/