Milyen lépéseket tehetnek a kereskedelem szereplői, hogy csökkentsék környezetterhelésüket? Milyen megoldások léteznek az ellátási láncok zöldítésére, és melyik lehet a jó választás? Ilyen és ehhez hasonló kérdéseket vitattak meg a Trans-Sped fenntarthatósági témában szervezett meet-upján. A beszélgetés során az Auchan, a POLCZ, az ORBICO és a Trans-Sped képviselői meséltek arról, miért kap egyre nagyobb szerepet a fenntarthatóság, képviselt cégük milyen lépéseket tesz ennek érdekében, és más vállalatok hogyan tudják működésüket fenntarthatóvá tenni.
Fenntartható megoldások a kereskedelemben
Tóth Gábor, a POLCZ társ-alapító CEO-ja elmondta, hogy a nehézségek ellenére a gazdaság és társadalom felől is érezhető ugyanakkor egy nyomás, mely változtatásra sarkallja a cégeket. Ebből a nyomásból pedig olyan megoldások születtek, mint a biológiailag lebomló térkitöltő anyag, vagy a Trans-Sped ZERO szolgáltatása, mely többször használatos ládákban, felesleges csomagolóanyag nélkül szállítja ki a megrendelt termékeket. Utóbbi szolgáltatás iránti igényt jól mutatja, hogy a POLCZ vásárlóinak közel 65%-a a ZERO kiszállítást választja rendelései során.
Fitos István, az ORBICO logisztikai vezetője is megerősítette az előtte szóló állítását, hiszen a vásárlók, és legfőképp a fiatalabb vásárlók hajlandóak akár 5 %-kal is többet fizetni azért, ha az adott termék előállítása, csomagolása, vagy akár a kiszállítása zöld.
Azonban a fenntarthatóság témakörét nem elég csak a vásárlók oldaláról közelíteni, vállalati oldalról is meg kell vizsgálni. István véleménye szerint, ha egy vállalat nem dönt olyan beruházásokról, melyek támogatják a fenntarthatóságot, akkor a növekvő energiaárak és anyagköltségek mellett működésük gazdaságilag nem lesz hatékony. Azt kell mérlegelni, hogy a számos lehetőség közül mik azok, amelyeket lehet és érdemes is megfogadni, hiszen erre a területre hatványozottan igaz, hogy csak jól érdemes csinálni.
Molnár-Gogola Hajnalka, az Auchan e-kereskedelmi vezetője is egyetértett azzal, hogy a nagyvállalatok mellett a kis- és középvállalatoknak is kötelességük foglalkozni a fenntarthatósággal, és olyan megoldásokat alkalmazni, melyekkel hozzájárulhatnak környezetünk védelméhez. Itt nem szükséges mindig nagyban gondolkodni, olyan apró lépésekkel is célba érhetünk, mint a műanyag zacskók leváltása papír tasakokra, vagy a digitális rendszerek előnyben részesítése.
Személyes vagy online vásárlás?
A kerekasztal-beszélgetés résztvevőinek Pintér Róbert, a Corvinus Egyetem adjunktusa és az esemény moderátora elmondta, hogy a Reacty Digital 2 évvel ezelőtt elvégzett kutatása alapján a vásárlók az online vásárlást környezettudatosabbnak tartják, ugyanakkor továbbra is a személyes vásárlást preferálják. És hogy erről mit gondoltak a szakértők?
Véleményeik megegyeztek abban, hogy az online kereskedelem hosszútávon fenntarthatóbb, de ahogy mást sem, ezt sem lehet feketén és fehéren látni. Igaz, az e-kereskedelemben nem kell fizikai üzletet fenntartani, és egy fuvarral több rendelés is kiszolgálható, azonban, sok esetben az online térben több olyan felesleges terméket is megveszünk, melyet akár a fél világon átutaztatunk azért, hogy az pár nap után a szemétben landoljon. Ezzel a vásárlással -függetlenül a szállítás módjától – ugyanúgy CO2 kibocsátás és felesleges hulladék keletkezik. Ezzel szemben, ha a szomszédunktól vásároljuk a szezonális zöldségeket, semmilyen módon nem szennyezzük a környezetünket.
A beszélgetés során nem csak kereskedelmi, hanem logisztikai oldalról is megvizsgálták a fenntarthatóságot. Bátki Sándor, a Trans-Sped operatív ügyvezető helyettese elmondta, a logisztikai vállalatoknak is törekedni kell arra, hogy lehetőségeikhez mérten növeljék karbonsemlegességüket. Ilyen megoldás lehet például az üres járatok csökkentése vagy a nagyfokú digitalizáció, mellyel nyomon követhető és optimalizálható a csomagok kiszállításának hatékonysága.
Vigyázzunk környezetünkre!
A Szomszéd shop-ja mindig zöldebb meetup utolsó perceiben a résztvevők az eddig megfogalmazott tanácsok mellett olyan konkrét megoldásokat is említettek, melyet képviselt cégük alkalmaz annak érdekében, hogy mind a saját maguk, mind a vásárlók számára fenntartható értékeket teremtsenek. A legfontosabbnak azt tartották, hogy mind az előállítás, mind a vásárlás, mind pedig a kiszállítás módjába tudatosságot csempésszünk. Mindegy, hogy ez a ZERO szolgáltatás igénybevételét, elektromos autók használatát, napelemek telepítését vagy a csomagolásmentes vásárlás ösztönzését jelenti, a cél, hogy a nap végén úgy feküdjünk le, mi mindent megtettünk!
Ha szeretnéd megtekinteni a teljes beszélgetést, és részletesebb információt kapni a Trans-Sped ZERO szolgáltatásáról, vagy megtudnád, milyen konkrét zöld megoldásokat használnak a résztvevő cégek, akkor nézd meg a videót is!
https://www.youtube.com/watch?v=bX8S6H7mKa8&t=2s
Forrás: Trans-Sped