Óriási lehetőség előtt a magyar-orosz vasúti szállítmányozás
Záhony kiemelt szerephez juthat a következő években
A keletről érkező áruk vasúti áruszállításának egyik kiemelt szereplője lehet hazánk azzal, hogy létrejön egy magyar-orosz vegyesvállalat az RZDL Europe Kft., a Rail Cargo Hungaria Zrt. és a CER Cargo Holding részvételével. A vegyesvállalat létrejöttéről, a CER Cargo Holding, valamint Záhony- Port jövőbeni szerepéről is szó volt Vladimir Putin és Orbán Viktor találkozóján.
A két fél sajtótájékoztatóján az orosz elnök említést tett arról, hogy a tervezett vegyesvállalat még az idei év első felében létrejöhet, melyről a magyar és orosz fél már tavaly december közepén egy szándéknyilatkozatot is aláírt. Ahogy a sajtótájékoztatón elhangzott, a vegyesvállalat létrejötte nagyságrendekkel növeli meg a magyar gazdaság teljesítményét.
Mindezek mellett a Záhony-Port jövőbeni fejlesztésére is hitelgaranciát kapott hazánk Oroszországtól, melyért a MÁV-REC Railway Engineering Corporation Kft. által életre hívott, Záhony Logisztikai és Ipari Övezet nevű konzorcium (CELIZ) felel, melynek további tagjai a Záhony-Port Zrt. és a kínai CECZ Közép-Európai Kft. A kezdeményezés célja, hogy európai viszonylatban stratégiailag is jelentős, innovatív logisztikai-, vasúti- és áruforgalmi csomópont jöjjön létre Záhonyban, megkönnyítve a Kelet-Nyugat irányú vasúti árufuvarozást.
A CELIZ program keretében meghatározásra kerület azok a vasútfejlesztési feladatok, melyek elengedhetetlenek a hosszútávú európai és magyarországi vasúti teherszállítási stratégia megvalósításához, az áruk vasútra tereléséhez, a fenntartható és környezetbarát vasúti szállítási volumennek növelésének érdekében.
Ennek a programnak a része a Záhony-Port jövőbeni fejlesztése, mely körzet az elmúlt 70 évben biztosította a határátmenetben a nyomtávváltásból adódó átrakási feladatok elvégzésével a termékek és nyersanyagok Magyarország és Ukrajna, illetve az EU és a Eurázsia országok közötti vasúti szállítását
A 11 európai vasúti teherszállítási korridorból a mediterrán korridor Záhonyból indul fut egészen Spanyolországig, és Magyarország területén további három vasúti korridorhoz csatlakozva van lehetőség áruk Európán belüli továbbítására.
Távol-Keletről, Kínából az ukrán-magyar vasúti határátmeneten konténervonatok érkeznek, melyek száma a korábbi évek mennyiségéhez képest tavaly jelentősen növekedett. Míg a záhonyi konténerátrakón keresztül 2020. évben 1476 darab 40 lábas (2 TEU-s) konténer érkezett, addig 2021. évben már 5443-at kezeltek. Örvendetes fejlemény, hogy megindult a kilépő export forgalom is Kína felé, melynek keretében 692 darab rakott konténer hagyta el Záhonyt. A jelenlegi volumeneket figyelembe véve, mára nagyjából 10%-át is eléri az export az import mennyiségének. Ez kardinális kérdés, hiszen a vasúti árufuvarozás a mindkét irányban rakottan közlekedés esetén lesz kiemelkedően gazdaságos és jövedelmező.
Kiemelt figyelmet fordítunk és teljes technológia modernizálását kívánjunk végrehajtani a átrakókörzet ömlesztett áru átrakása esetében. Ez a tevékenyég jelenleg több mint 1 millió tonna / év mennyiségű szén és vasérc átrakodást végzi. A modernizációs program során alapjaiban új technológia kerül kiépítésre, mellyel nemcsak átrakási kapacitásnövekedést érünk el, hanem jóval kisebb környezetterhelést, por-és zajhatás mellett lesz lehetőség az áruk gyorsabb átrakására, illetve ki-és betárolására.
A meglévő olaj- gáz- és vegyianyag-átfejtő képesség megőrzése és fejlesztése Magyarország számára stratégia jelentőségű. Ezen speciális technológiák felújítása, modernizálása a garancia arra, hogy továbbra is tudjuk fogadni és továbbítani a vasúton érkező energiahordozók és vegyi anyagokat. Ezek a képességek a gyorsan változó, nagy alapanyag és energiaínséges globális piaci helyzetben kiemelten fontossá vált.
A CELIZ program komplexitása hozzájárul a gyors és kiszámítható magyarországi vasúti teherszállítási kialakításához; a CELIZ program biztosítja, hogy a záhonyi reorganizációval egy olyan átrakókörzetet hoz létre, mely a következő 30 évben biztosítja az különböző áruk, termékek, alapanyagok, energiahordozók teljes körű, gyors és szakszerű átrakását, tárolását; utat nyitva Európa és Eurázsia közötti teljes körű vasúton történő kereskedelemhez.
Forrás: Sterncom közleménye