A siker a legjobb hajtóerő
Évtizedes marketinges tapasztalattal a háta mögött lett egy ambiciózus online élelmiszerkereskedelmi vállalat vezetője Makkay János. Szerinte a Kifli.hu-hoz hasonló startupok elsősorban a fogyasztóorientált gondolkodásban verik a nagyobb cégeket, és ezen a téren a magyar vállalkozásoknak még lenne mit tanulniuk.
Abban az időben kezdett marketinggel foglalkozni, amikor jószerivel még a szó is ismeretlen volt Magyarországon. Honnan jött ez az érdeklődés?
Nem a családból, az biztos. Édesapám fejlesztéssel foglalkozó villamosmérnök volt, édesanyám pedig a Földművelésügyi Minisztériumban dolgozott élelmiszeripari mérnökként. Én a Madách gimnáziumba jártam Budapesten, ahol nagyon erős hangsúly volt az angol nyelven, így olyan irányban szerettem volna továbbtanulni, ahol hasznát vehetem a nyelvtudásnak. Így választottam a Külkereskedelmi Főiskola áruforgalmi szakát, ahol az angol mellé a francia nyelvet is felvettem. A tanulmányaim során aztán rájöttem, hogy nem annyira a külkereskedelem, mint inkább a marketing, a márkaépítés, vagyis a gyártók és a fogyasztók közötti kapcsolat érdekel. A marketinges szemlélet számomra ma is a fogyasztóorientált gondolkodást jelenti, ami sajnos még mindig nem jellemző általánosan a magyar vállalkozásokra. Az érdeklődésem olyan fokú volt, hogy végül a diplomamunkámat is a Sony marketingkommunikációs stratégiájából írtam.
Jelentkeztem a Sonyhoz is, de végül az Unilevernél kezdtem dolgozni, mert onnan hamarabb megérkezett az értesítés, hogy felvettek… De egyáltalán nem bántam, mert úgy véltem, hogy ott lehet a legjobban megtanulni a marketinget, és ez később be is igazolódott.
1992-ben kezdett dolgozni. Aranykor volt ez a marketing számára, közvetlenül a rendszerváltás után?
Egy marketing iránt érdeklődő fiatal ennél jobb időpontban nem is kezdhette volna a karrierjét, az Unilever pedig zseniálisan adta át a tudást és tapasztalatot. Kimondottan egyetemről, főiskoláról frissen kikerült fiatalokat keresett a cég, majd képzésről képzésre küldte őket, itthon és külföldön egyaránt. Ennél jobb marketingiskola szerintem nem létezett akkoriban. Három évet a piackutatatási részlegen töltöttem el, majd hazai brand menedzser lettem a mosó- és öblítőszereknél. Három évet Párizsban is eltöltöttem európai brand menedzserként, majd amikor hazajöttem, már kategóriamenedzser lettem, és Magyarország mellett hozzám tartozott Horvátország, Szlovénia, majd Bosznia is. A végén már a teljes „home and personal care” részleget vittem, az említett négy országon kívül még Csehországban és Szlovákiában is, miközben egy 40 fős marketinges csapatot irányítottam.
Érdekli az MLBKT tagság? MLBKT Tagság
Szeretne előfizetni a Logisztikai Híradóra? Előfizetés
Ha csak ez a lapszám érdekli, 1000Ft+Áfa/lap áron megvásárolhatja az elektronikus verziót (Pdf). Kérjük a megrendeléskor a megjegyzés rovatban tüntesse fel a lapszámot. Megrendelés
Ha további kérdése lenne, kérjük írjon a logisztika@logisztika.hu címre.