Beszámoló – Online oktatás, tapasztalatcsere

Beszámoló az MLBKT Oktatói Tagozatának 2021. február 18-ai előadásáról

[divider]

Online oktatás, tapasztalatcsere
2021. február 18.

Készítette: dr. Nagy Judit, tagozatvezető

 

Az Oktatói Tagozat online beszélgetést szervezett 2021. február 18-án az online oktatás és vizsgáztatás témájában, amelynek célja a tapasztalatcsere volt. Felkért hozzászólóink legnagyobb részt a logisztikai felsőoktatásban tevékenykednek, ezúton is köszönjük Bányainé Tóth Ágota (ME), Kozma Tímea és Horváth Annamária (BGE), Bóna Krisztián (BMGE), Pónusz Mónika (KRE), Süle Edit és Vöröskői Kata (SZE), Pató Gáborné Szűcs Beáta (PE) és Erdei Edina (DE) és résztvevő vendégeink hozzászólásait. Az eseményen 28 fő vett részt.

Az online oktatással kapcsolatban elhangzott, hogy az őszi félévben a kollégák már nagyobb magabiztossággal vágtak bele, többféle eszközt használtak (listát lásd később). Nagy kihívás továbbra is a hallgatók bevonása, a labor jellegű és erős gyakorlati tevékenységet igénylő oktatási folyamatok lebonyolítása volt. Az interaktivitás és a hozzászólások elérése nem könnyű.

Használt eszközök, platformok:

Google Meet, MS Teams, Coospace, Moodle, Miro whiteboard, Mentimeter, Skype, Google Flow chart maker, app.diagrams.net: draw.io, Cisco WebEx,

Jó gyakorlatok: Szakdolgozat írás során tanulópárok létrehozása, amelynek egyik tagja első féléves szakszemináriumát tölti, a másik pedig már a másodikat, és utóbbi mentori tevékenységet is el tud látni.

Az online vizsgáztatás során kihívás meggyőződni a diákok valós tudásáról, arról, hogy az elmondott tananyagot meg is értették.

Jó gyakorlatok:

Sok válaszos teszt: A tesztkérdésre 10-20 lehetséges választ adunk meg, gondolkodnia kell, melyek jók. Pl. egy tanult definíció alapján mely állítások elfogadhatók.

Automatizált vizsgáztatás: tesztek, vizuális feladatok

Összetett féléves teljesítmény értékelés: sok órai feladat, beadandó, csoportmunka, egymás munkájának értékelése

Többlépcsős vizsgáztatás: beugró, részletes szóbeli vizsga (akár 12,5 perc/hallgató)

Bár a diákok és az oktatók is hiányolják a személyes találkozást, hiszen az egyetemnek nemcsak a tanulás része, hanem a szakmába szocializáció is a feladata, számos olyan eleme van az online oktatásnak, amelyet érdemes megtartani az elkövetkezőkben is. A munkaerőpiac megfelelő hozzáállására is szükség van. Egyrészt a diákok ez idő alatt is szereztek érdemi tudást, körülményektől függően, egyes esetekben többet is kellett érte küzdeni, mint normál oktatás esetén. Másrészt az online oktatás nem azt jelenti, hogy az egyetemisták ezen túl nem járnak egyetemre, és munka mellett oldják meg iskolai kötelezettségeiket. Az oktatók számár továbbra is az a legfőbb cél, hogy szakmailag felkészült szakembereket juttassanak a piacra, ennek pedig leghatékonyabb módja a nappali tagozat és a kontaktóra.

 

Beszélgetés az online oktatás kihívásairól – Oktatói Tagozat meghívója