Fellélegezhetnek az importőrök a növekvő tengeri fuvardíjak terhe alól. Vége lenne a drágulásnak?

Fellélegezhetnek az importőrök a növekvő tengeri fuvardíjak terhe alól. Vége lenne a drágulásnak?

Szeptember óta a konténerdíj-indexek Kínából Európába 5-8%-kal estek. És ezt annak dacára, hogy az ünnepek előtti időszak itt van. Ez azt jelentené, hogy az árőrület a vége felé közeledik?

A konténerárak őrült növekedésének éve után a tengeri fuvarozásban idén ősszel eljött a meglepetés. 2020. óta, amikor is a gazdaságok kinyitottak a tavaszi járvány miatti vesztegzár után, a díjak ugrásban emelkedtek a februári Kínai Új Évig. A kínai ünnep után a tengeri fuvarozási árak növekedése lefékezett, de a díjak hamarosan megint kilőttek. Ehhez hozzájárult a Szuezi-csatorna blokádja, majd a járvány visszatérte Dél-Kínában (az ország ipari központjában), valamint a terminálok bezárása is Kína különböző kikötőiben (a járvány és a hurrikánok miatt).

Ennek eredményeként a néhány heti árnyugalom után februárban és márciusban az árak megint növekedni kezdtek a következő hónapokban. Szeptemberben a Drewry Shipping Consultants cég World Container Index (WCI) indexe átlépte a 10.000 dollárt, és most 309%-kal van a 2020. szeptemberi szint felett.

A fuvardíjak Sanghajból Rotterdamba már megközelítették a 15.000 dollárt – amikor 2020. tavaszán még csak kb. 2.000 dollárt tettek ki. Szeptember közepén az Észak-Európába vezető útvonalak 564%-kal voltak drágábba, mint egy évvel korábban. Nőttek az árak a Dél-Európába vezető útvonalakon is. A Génuába vezető úton szeptember közepén az ár 13.543 dollárt (511%-kal többet, mint az előző év hasonló időszakában) tett ki.

Változik a trend

Úgy tűnt, hogy az ősz további növekedést hoz tekintettel a küszöbön álló ünnepek előtti csúcsidőszakra. Így volt 2020-ban, amikor az őszi hónapok hozták a legdinamikusabb áremelkedést a konténerdíjakban. Most azonban más a helyzet – az árak alacsonyabbak, mint szeptemberben.

Például a WCI jelenleg 9.193 dolláron áll – 8,9%-kal alacsonyabban, mint a szeptemberi szint. Hasonló a helyzet a díjakkal Rotterdamba, a múlt héten 13.475 dollárt tettek ki (5,7%-os visszaesés a szeptemberi 14.287 dollárhoz képest). A Kínából Génuába vezető útvonalon az árak megint csak 8,2%-ot estek, és jelenleg 12.435 dollárt tesznek ki.

A visszaesés oka a fuvarkapacitások hiánya és a nehézség, hogy szabad konténert lehessen találni. A hajózási társaságok naptára tele van több hétre előre, és egész egyszerűen nincs elég hajójuk a kereslet kielégítéséhez. Ezen kívül az importőrök okulva az ellátási láncok késedelmeiből a járvány kitörése óta minden bizonnyal felszerelték magukat áruval az ünnepekre korábban.

„Arra számítunk, hogy a hozzáférhető tér mennyisége korlátozott lesz egészen a Kínai Új Évig a csekély mennyiségű fuvarkapacitás miatt, amit a kikötői és a hajók közlekedésében tapasztalható késedelmek okoznak” – tájékoztat a Maersk a havonkénti elemzésében.

A cég kiemeli, hogy a helyzwt egy kicsit javul, mivel sikerül több konténert visszajuttatni Ázsiába.

Konténerőrület Amerikában

A Maersk további késésekre számít a szállításokban decemberben az Európába vezető útvonalakon. Az ok a korlátozott fuvarkapacitás és a konténerek hiánya. Ez utóbbiak nem érnek vissza elég hamar Ázsiába. Például a legnagyobb amerikai kikötőben – Los Angeles-Long Beach – a kikötőbe va bejutásra a múlt héten több, mint 70 hajó várt. Ez még így is kevesebb, mint októberben, amikor 100 hajó állt horgonyon. A Maersk elmondja, hogy egyes hajók akár 25 napot is várnak a kirakodásra. Továbbá a Nyugati Parton a múlt héten 71.000 konténer volt (ami még így is előrelépés októberhez képest, amikor a számuk elérte a 95.000-t).

A Maersk által bemutatott adatok szerint a konténerek iránti kereslet 2%-kal nőtt idén a harmadik negyedévben. Ez az előre jelzett mértéknél kevesebb (2,5%), és jóval kevesebb, mint az első félév kétszámjegyű értéke. Az ok a nagy kereslet Latin-Amerika részéről, és kisebb mértékben Észak-Amerika részéről. A kereslet Európa részéről pedig 3%-kal csökkent éves összehasonlításban. Ennek az oka Európa alacsonyabb fogyasztása volt – magyarázta a Maersk.

Úgy tűnik, hogy az a helyzet, amikor a konténerdíjak stabilak, vagy óvatos eső tendenciát mutatnak, megmarad 2022. elejéig. A növekedésükre kell számítani a Kínai Új Év februári bekövetkezte idején. Azonban az ünnepek elteltével a Közép Országában arra lehet számítani, hogy (amint egy évvel korábban) a díjak megnyugszanak. Természetesen, ha nem történik megint olyan incidens, mint ami Szuezben volt tavaly márciusban. Az elemzők azt állítják, hogy hosszú távon a járvány előttinél sokkal magasabb áron stabilizálódnak, de mégis jóval alacsonyabban, mint pillanatnyilag. Úgy tűnik azonban, hogy a csúcs már mögöttünk van…

Forrás: trans.info

Adjon visszajelzést!