A Rail Cargo Hungaria jelentős szerepet vállal az ukrán gabona tranzitfuvarozásában

A társaság az első öt hónapban összesen 95 500 tonna gabona továbbítását szervezte meg

 

A hazai gabonafuvarozás háromnegyedét végző Rail Cargo Hungaria (RCH) nagyfokú közreműködésével jut el az ukrán gabona külföldi rendeltetési helyére. Ukrán részről a hagyományos, a fekete-tengeri kikötőket érintő útvonal kiváltására akár évi ötmillió tonna gabona magyarországi továbbítására is lenne igény.

Az RCH és a Rail Cargo Logistics – Hungaria (RCL-HU) széleskörű vasúti és logisztikai megoldásokon dolgozik annak érdekében, hogy eleget tegyenek a megnövekedett igényeknek.

Áprilisban többszörösére növekedett az RCL-HU szervezésében vasúton továbbított ukrán gabona magyarországi tranzitforgalma az elmúlt év azonos időszakához képest. A szállítások további erősödésének csak az átrakási kapacitás, valamint a rendelkezésre álló vasúti kocsik száma szab határt.

Eddig átlagosan heti 11 000 tonna szemes termény érkezett Záhonyon keresztül Ukrajnából. A társaság az első öt hónapban összesen 95 500 tonna gabona továbbítását szervezte meg. Az átrakási kapacitások csúcsra járatása mellett a fuvarozott mennyiségek további növelését teszi lehetővé a tengelyátszerelés technológiájának bekapcsolása a gabonafuvarozásba: július 1-jétől kezdve hetente egy-egy ukrán széles kocsikból álló szerelvény már így lépi át a határt. A gabonafuvarok rendeltetési helye döntően Olaszország, kisebb mennyiség érkezik magyar vevők megrendelésére készletezési céllal.

Korábban Ukrajnából gabona csak elvétve jutott el vasúton Magyarországra, ezért nem épültek ki az ilyen mennyiségű termény fuvarozásához szükséges kapacitások, beleértve a termények rakodásához, tárolásához szükséges eszközöket is. Mindemellett a pálya áteresztőképessége is szűkös a jelenlegi, magyarországi vasúti infrastruktúrát érintő felújítási munkálatok miatt. Az ukrán gabonaforgalmak növekedése azonban már tavaly novemberben megkezdődött, a háborús helyzet még tovább gyorsította a feladások ütemét, és emelkedett a termények volumene is.

Az RCH 700 saját és a Rail Cargo Group további 1500 dedikált gabonaszállító teherkocsija elsősorban az évi átlagosan mintegy egymillió tonna magyar termény vasúti exportfuvarozásának rendelkezésére áll. Bár a vállalat igyekszik az új megbízásokhoz is vagonokat biztosítani, a mennyiségi igényeket csak úgy lehet kiszolgálni, ha ügyféloldalról többek között rendelkezésre állnak nem kifejezetten gabonaszállításra épített, de arra alkalmas teherkocsik is. Ezen felül a társaság azzal is segíti az ukrán gabona tranzitját, hogy más országokból allokál eszközöket erre a feladatra.

A Rail Cargo Hungaria a mostani ad hoc üzletek miatt Záhony körzetében nem tervez olyan beruházást, amely másfél évnél hosszabb időre szól, ugyanis hosszú távon nem gazdaságos gabonát Ukrajnából Záhonyon át Konstanca fekete-tengeri kikötőjébe szállítani. A megnövekedett igények teljesítéséhez rövid távon érdemes plusz, meglévő kapacitásokat visszahozni, valamint a vasúti infrastruktúra fejlesztésére – köztük a vágányok karbantartására, a tolatási képességek növelésére – lenne inkább szükség.

(x)