A Dachser tartja az irányt és bővíti globális hálózatát

A logisztikai iparág a koronavírus-világjárvány és a globális ellátási láncok zavarai után tapasztalt rendkívüli fellendülést követően 2023-ban visszatért a normális kerékvágásba. A DACHSER számára is gyenge globális logisztikai kereslet jellemezte a pénzügyi évet a légi és tengeri áruszállításban tapasztalt jelentős túlkapacitás és meredeken csökkenő árak miatt.

 

A vállalat bevételei ezért az előző évhez képest 12,5 százalékkal mintegy 7,1 milliárd euróra csökkentek. A szállítmányok mennyisége 4,6 százalékkal mintegy 77,4 millió küldeményre, az árutömeg pedig 6,5 százalékkal mintegy 40 millió tonnára csökkent.

 

„A gyengélkedő világgazdaság és a kihívásokkal teli piaci környezet következében az ellátási láncok 2023-ban lényegesen kisebb terhelésnek voltak kitéve, ami lehetővé tette számunkra, hogy a termelékenység, a kapacitáskihasználás és a minőség javítására összpontosítsunk. Ezzel egyidejűleg jelentős beruházásokat hajtottunk végre hálózatunk bővítésére” – mondta Burkhard Eling, a DACHSER vezérigazgatója.

 

A válság előtti utolsó, 2019-es évhez képest a vállalat 2023-as árbevétele több mint 25 százalékkal magasabb volt. Akkor a DACHSER mintegy 5,7 milliárd eurós bevételt ért el.

 

A globális hálózat jelentős bővülése

 

2023-ban stratégiai akvizíciók történtek és vegyesvállalatok jöttek létre Hollandiában (Müller Fresh Food Logistics), Ausztráliában és Új-Zélandon (ACA International), Japánban (50%-os DACHSER Japan vegyesvállalat), Olaszországban (80%-os DACHSER & Fercam Italia vegyesvállalat), Dél-Afrikában (a DACHSER South Africa részvényeinek 100%-os átvétele) és Svédországban (Frigoscandia). A 2023-as bevételi adatok csak az év első felének hollandiai és óceániai akvizícióit tartalmazzák.

 

„2023-ban tudatosan a trendekkel szembemenő és hosszútávú beruházásokat eszközöltünk: Olaszországban vállalatunk történetének harmadik legnagyobb akvizíciójával teljessé tettük európai gyűjtőhálózatunkat. Az élelmiszer-logisztika területén a Benelux államok és a skandináv országok fontos piacai felé nyitottunk. Emellett most már saját telephelyeink vannak a legfontosabb tengerentúli piacokon, Japánban és Ausztráliában” – mondja Burkhard Eling.

 

A 2024-re vonatkozó óvatos gazdasági előrejelzésekre tekintettel a DACHSER továbbra is alacsony volumenre és csak enyhe bevétel-növekedésre számít. „Annak érdekében, hogy elérjük hosszú távú céljainkat, nevezetesen hogy a világ leginkább integrált logisztikai szolgáltatójává váljunk, továbbra is invesztálunk hálózatunk bővítésébe és fejlesztésébe, a digitalizációba, a klímavédelembe és természetesen a munkatársainkba” – mondta Burkhard Eling. A DACHSER 2023-ban több mint 244 millió eurót fordított beruházásokra, 2024-re pedig több mint 500 millió euróra tervezi növelni ezt az összeget.

 

Üzleti eredmények részletesen

 

A Road Logistics üzletág, amelyben a DACHSER az ipari és fogyasztási cikkek (European Logistics), valamint az élelmiszerek (Food Logistics) szállítását és raktározását egyesíti, 2023-ban 1,8 százalékkal, 5,8 milliárd euróra növelte bevételét. A küldemények száma ezzel szemben 4,7 százalékkal, a szállított árutömeg pedig 6,5 százalékkal csökkent.

 

A European Logistics üzletág a 2022-es rekordévhez képest szinte változatlan, 4,4 milliárd eurós árbevételt hozott. Az európai üzletágak jól teljesítettek, élükön az Ibériai-félszigettel, amely több mint 2 százalékos forgalomnövekedést ért el. A küldemények száma és mennyisége a gyengélkedő németországi gazdaság miatt csökkent, és ez a vele szorosan összefonódó észak-közép-európai régió (North Central Europe) országait is érintette.

 

A Food Logistics üzletág is sikeres pénzügyi évet zárt 2023-ban, bevétele 9,7 százalékkal 1,4 milliárd euróra nőtt. Az árbevétel növekedése a németországi telephelyek sikeres üzleti fejlődésének, a holland Müller Fresh Food Logistics élelmiszerlogisztikai vállalat felvásárlásának és a DACHSER Hungary fennmaradó részvényeinek megvásárlásának köszönhető. A DACHSER Food Logistics összesen 10,9 millió küldeményt szállított, valamivel többet, mint az előző évben, miközben az árutömeg 3,8 százalékkal csökkent.

 

Az Air & Sea Logistics üzletágra negatívan hatott a gyenge kereslet és ennek következtében a légi és tengeri áruszállítási kapacitások kihasználatlansága. A szállítási díjak erőteljes csökkenése a bevételek 46,3 százalékos, 1,3 milliárd eurós csökkenéséhez vezetett 2022-hez képest. A küldemények száma 2,4 százalékkal nőtt, míg az árutömeg 7,9 százalékkal csökkent.

 

A szállítás, raktározás és ügyfélspecifikus értéknövelt szolgáltatások kombinációjaként megvalósuló Contract Logistics üzletág 2023-ban is nagymértékben bővült. Tavaly a DACHSER világszerte beruházott további kapacitásokba, és közel 400 000-rel emelte a raklaphelyek számát. Összességében a vállalat most már több mint 3 millió raklaphelyet kínál öt kontinensen összesen 164 raktárban.

 

Burkhard Eling bejelentette, hogy a jövőben még nagyobb hangsúlyt fektetnek a Road Logistics és az Air & Sea Logistics üzletágak egybevonására. „Az elkövetkező években jelentős növekedési lendületet fognak adni az Európán kívüli piacok. Annak érdekében, hogy továbbra is magas minőségben és megbízhatóan szolgáljuk ki ügyfeleinket világszerte, még szorosabban összekapcsoljuk a két üzletág folyamatait és rendszereit, hogy egy integrált, globális, háztól házig terjedő gyűjtőfuvarozási megoldást alakítsunk ki. Ezt ‘Global Groupage’-nak nevezzük.”

 

A DACHSER alkalmazottainak száma több mint 1100 fővel, mintegy 34 000 főre emelkedett 2023-ban, ami az értékesítési és IT-csapatok bővülésének, valamint a Müller Fresh Food Logistics és az ACA International felvásárlásának köszönhető.

 

Árbevételek alakulása:

 

Nettó árbevétel/millió euró

2023

(előzetes)

2022

Változás 2022 és 2023 között

Road Logistics

5.806

5.701

+1,8 %

European Logistics

4.426

4.443

-0,4 %

Food Logistics

1.380

1.258

+9,7 %

Air & Sea Logistics

1.300

2.420

-46,3 %

Teljes vállalat

7.106

8.122

-12,5 %

 

Forrás: AMI Communications